fbpx

ALGEMENE VOORWAARDEN KOZIJNEN LIMBURG

Artikel 1, definities

  1. 1.1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten van koop/verkoop en offertes tot fabricage en levering van opdrachten alsmede alle zaken die in het dienstenpakket zijn inbegrepen van Kozijnen Limburg.
  2. 1.2. Aanvullingen en/of wijzigingen van deze voorwaarden kunnen uitsluitend in gezamenlijk overleg plaatsvinden en dienen schriftelijk te worden vastgelegd en gelden alleen voor de overeenkomst waarvoor ze zijn gemaakt.
  3. 1.3. De rechten en plichten uit overeenkomsten c.q. offertes kunnen niet door de wederpartij aan derden worden overgedragen, tenzij Kozijnen Limburg daarvoor schriftelijke toestemming heeft verstrekt.
  4. 1.4. Andere Algemene Voorwaarden worden door Kozijnen Limburg niet geaccepteerd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen en door Kozijnen Limburg is bevestigd.

Artikel 2 – Offertes, prijzen en tarieven

  1. 2.1. Alle offertes zijn geheel vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 14 dagen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Een offerte die een termijn bevat kan door Kozijnen Limburg desondanks worden herroepen, zelfs na ontvangst van de opdracht, mits binnen 5 werkdagen na ontvangst van de opdracht.
  2. 2.2. De in een aanbod, offerte, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven zijn exclusief BTW en eventuele kosten, zoals transportkosten, administratiekosten, kosten voor het aanvragen van vergunningen en declaraties van ingeschakelde derden tenzij in de offerte schriftelijk anders overeengekomen is.
  3. 2.3. Indien de wederpartij een consument betreft, zullen alle prijzen inclusief BTW vermeld worden.
  4. 2.4. Het aanbod, de offerte, de prijzen en tarieven gelden niet automatisch voor nabestellingen, nieuwe of vervolgopdrachten.
  5. 2.5. Kozijnen Limburg is gerechtigd verhogingen opgetreden in lonen, grondstofprijzen, vervoerskosten, wisselkoersen, verzekeringspremies en heffingen van overheidswege (met name belastingen) aan de wederpartij door te berekenen voor die werkzaamheden die op het moment van ingaan van die verhogingen nog door Kozijnen Limburg verricht en/of geleverd moeten worden.
  6. 2.6. Alle wijzigingen welke, hetzij door bijzondere opdracht van de wederpartij, hetzij als gevolg van wijzigingen van de bouw of veroorzaakt doordat de verstrekte gegevens niet overeenstemmen met de werkelijke uitvoering van de bouw, worden wanneer daaruit meer kosten ontstaan als meerwerk verschuldigd en voor zover daaruit minder kosten ontstaan als minderwerk verrekend.

Artikel 3 – Totstandkoming overeenkomsten

  1. 3.1. Een overeenkomst wordt geacht rechtsgeldig tot stand te zijn gekomen nadat de wederpartij de offerte heeft aanvaard en dit aan Kozijnen Limburg kenbaar heeft gemaakt waarna Kozijnen Limburg met de uitvoering van de order c.q. opdracht zal aangevangen.
  2. 3.2. Wijzigingen in de overeenkomst en afwijkingen van deze algemene voorwaarden zullen slechts van kracht zijn indien deze schriftelijk tussen Kozijnen Limburg en wederpartij zijn overeengekomen.

Artikel 4 – Verplichtingen wederpartij

  1. 4.1. De wederpartij moet ervoor zorgen dat hij alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie (waaronder vergunningen, maatvoering, kleurstelling e.d.) tijdig en op de door Kozijnen Limburg gewenste wijze aan haar ter beschikking stelt.
  2. 4.2. De wederpartij staat in voor de deugdelijkheid en de geschiktheid van de door hem ter beschikking gestelde of voorgeschreven materialen en hulpmiddelen èn voor de juistheid van de door hem verstrekte gegevens.
  3. 4.3. De wederpartij dient er voor te zorgen dat Kozijnen Limburg haar werkzaamheden tijdig en deugdelijk kan verrichten.
  4. 4.4. Indien de wederpartij één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is hij gehouden de in redelijkheid hiermee verband houdende schade te vergoeden.4.5. De wederpartij draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
    • onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
    • onjuistheden in de door de wederpartij verlangde constructies en werkwijzen;
    • kenbare gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
    • gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de
    • wederpartij ter beschikking zijn gesteld.

Artikel 5 – Annulering

  1. 5.1. In geval van annulering door de wederpartij zijn alle door Kozijnen Limburg ter zake van de order c.q. opdracht gemaakt kosten alsmede de gederfde winst onmiddellijk opeisbaar, met een minimum van 10% van de hoofdsom, alles voor zoveel nodig te vermeerderen met eventuele door Kozijnen Limburg ten gevolge van de annulering geleden schade.

Artikel 6 – Levering/oplevering

Bij producten:
  1. 6.1. De in de offerte en/of overeenkomst en/of opdrachtbevestiging genoemde c.q. overeengekomen leveringstermijn geldt niet als fatale termijn en wordt slechts bij benadering aangegeven.
  2. 6.2. Kozijnen Limburg is gerechtigd tot uitvoering van de overeenkomst in gedeelten, waarbij iedere deellevering of -prestatie afzonderlijk dan wel periodiek kan worden gefactureerd.
  3. 6.3. Het risico voor de te leveren zaken gaat op de wederpartij over op het moment waarop de te leveren zaken feitelijk ter beschikking staan van de wederpartij.
  4. 6.4. De genoemde c.q. overeengekomen leveringstermijn wordt in ieder geval, maar niet uitsluitend, automatisch verlengd met de periode(n) gedurende welke:
    • er sprake is van vertraging in de fabricage en/of verzending en/of montage en/of van enig andere vertraging in de uitvoering tijdelijk verhinderende omstandigheden, ongeacht of dit Kozijnen Limburg kan worden toegerekend.
    • de wederpartij in één of meer verplichtingen tegen Kozijnen Limburg tekortschiet of er gegronde vrees bestaat dat hij daar in tekort zal schieten, ongeacht of de redenen daarvoor gegrond zijn of niet.
    • de wederpartij Kozijnen Limburg niet in staat stelt de overeenkomst uit te voeren. Deze situatie doet zich onder meer voor indien de wederpartij in gebreke blijft de plaats van aflevering mee te delen of voor de uitvoering benodigde gegevens, zaken of faciliteiten ter beschikking te stellen.
  5. 6.5. Na voltooiing van het werk zal Kozijnen Limburg het uitgevoerde werk opleveren. De wederpartij dient aanwezig te zij om het werk al dan niet onder voorbehoud te aanvaarden dan wel te weigeren onder aanwijzing van de gebreken. Indien wederpartij niet aanwezig is, zal Kozijnen Limburg het werk éénzijdig opleveren onder toezending van een opleverdocument.
  6. 6.6. Indien er gebreken worden geconstateerd, die door Kozijnen Limburg dienen te worden hersteld, zal Kozijnen Limburg deze gebreken zo spoedig mogelijk herstellen, tenzij dit onmogelijk is ten gevolge van omstandigheden die buiten de risicosfeer van Kozijnen Limburg vallen.

Artikel 7 – Betaling

Betaling bij bedrijven onderling
  1. 7.1. Kozijnen Limburg heeft altijd het recht (gedeeltelijke) vooruitbetaling of enige andere zekerheid voor betaling van de wederpartij te verlangen.
  2. 7.2. Betaling moet binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de factuurdatum plaatsvinden, tenzij partijen schriftelijk een andere betaaltermijn zijn overeengekomen. Daarbij staat de juistheid van een factuur vast indien de wederpartij niet binnen deze betaaltermijn bezwaar heeft gemaakt.
  3. 7.3. Indien een factuur na het verstrijken van de in het vorige lid bedoelde termijn niet volledig is betaald of geen automatische incasso heeft kunnen plaatsvinden, is de wederpartij aan Kozijnen Limburg een vertragingsrente verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van een maand worden daarbij als volle maand gerekend.
  4. 7.4. Indien na aanmaning door Kozijnen Limburg betaling alsnog uitblijft, heeft de Kozijnen Limburg bovendien het recht aan de wederpartij buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 150,00.
  5. 7.5. Bij uitblijven van volledige betaling door de wederpartij, heeft Kozijnen Limburg het recht de overeenkomst, zonder nadere ingebrekestelling door een schriftelijke verklaring te ontbinden of haar verplichtingen uit de overeenkomst op te schorten, totdat de wederpartij alsnog betaald heeft of hiervoor een deugdelijke zekerheid heeft gesteld. Voornoemd opschortingsrecht heeft Kozijnen Limburg eveneens indien hij al voordat de wederpartij in verzuim is met de betaling gegronde redenen heeft om aan de kredietwaardigheid van de wederpartij te twijfelen.
  6. 7.6. Door de wederpartij gedane betalingen worden door Kozijnen Limburg eerst in mindering gebracht op alle verschuldigde renten en kosten en vervolgens op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij de wederpartij bij betaling schriftelijk vermeldt dat deze betrekking heeft op een latere factuur.
Betaling bij consumenten
  1. 7.7. Kozijnen Limburg heeft altijd het recht (gedeeltelijke) vooruitbetaling of enige andere zekerheid voor betaling van de consument te verlangen. Tenzij anders overeengekomen zal de gevraagde vooruitbetaling als volgt in rekening worden gebracht:
    • Aanbetaling bij Offerte: Bij akkoord van de offerte dient er een aanbetaling van 50% van het totaalbedrag te worden voldaan. Deze betaling is vereist om de materialen te bestellen en de benodigde planning te kunnen vaststellen.
    • Tweede Betaling (40%): Uiterlijk de dag vóór de geplande montagedatum dient een tweede betaling van 40% van het totaalbedrag te worden voldaan. Dit stelt ons in staat om alle benodigde middelen en arbeidskrachten voor de montage te waarborgen.
    • Betaling na Oplevering (10%): Na het tekenen van de oplevering wordt de resterende 10% van het totaalbedrag gefactureerd. Deze betaling dient binnen 7 dagen na ondertekening van de oplevering te worden voldaan.
    • Betalingsvoorwaarden bij Levering of Afhalen:
    • Aanbetaling bij Levering of Afhalen: Bij het leveren of afhalen van kozijnen geldt een aanbetaling van 50% van het totaalbedrag alvorens wij deze in bestelling nemen. Deze aanbetaling is nodig om de productie en levering te starten.
    • Volledige Betaling bij Afhalen of Levering: Bij afhalen of leveren van de kozijnen dient het volledige bedrag te worden voldaan per bankoverschrijving of pinbetaling op het moment van afhalen of leveren.
    • Betalingstermijnen:
    • Alle betalingen dienen overgemaakt te worden naar het bankrekeningnummer dat vermeld staat op de factuur.
    • De betalingstermijn voor elke factuur is 7 dagen, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
  2. 7.8. Betaling moet binnen een vervaltermijn van 7 dagen na de factuurdatum plaatsvinden, tenzij partijen schriftelijk een andere betaaltermijn zijn overeengekomen. Daarbij staat de juistheid van een factuur vast indien de consument niet binnen deze betaaltermijn bezwaar heeft gemaakt.
  3. 7.9. Indien een factuur na het verstrijken van de in het vorige lid bedoelde termijn niet volledig is betaald of geen automatische incasso heeft kunnen plaatsvinden, is de consument aan Kozijnen Limburg een vertragingsrente verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van een maand worden daarbij als volle maand gerekend.
  4. 7.10. Indien na aanmaning door Kozijnen Limburg betaling alsnog uitblijft, heeft Kozijnen Limburg bovendien het recht aan de consument buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen op basis van het Besluit Buitengerechtelijke Incassokosten (BIK). Daarbij zal Kozijnen Limburg de consument bij genoemde aanmaning nog minimaal een termijn van 14 dagen geven om alsnog te betalen.
  5. 7.11. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten heeft Kozijnen Limburg het recht na verloop van 1 jaar de hoofdsom van de vordering te verhogen met de in dat jaar conform lid 7 van dit artikel cumulatief opgebouwde vertragingsrente.
  6. 7.12. Zowel voor bedrijven als voor consumenten geldt dat er bij het niet naleven van de betalingstermijnen zoals voornoemd geen aanvang wordt genomen met de werkzaamheden dan wel dat aangevangen werkzaamheden niet worden voorgezet.

Artikel 8 – Eigendomsvoorbehoud

  1. 8.1. Kozijnen Limburg behoudt zich de eigendom van alle krachtens de overeenkomst geleverde en nog te leveren zaken voor tot het tijdstip waarop de wederpartij aan al zijn betalingsverplichtingen jegens de Kozijnen Limburg heeft voldaan.
  2. 8.2. De in het vorige lid bedoelde betalingsverplichtingen bestaan uit het betalen van de koopprijs van de zaken, vermeerderd met vorderingen wegens verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden en vorderingen wegens het toerekenbaar tekortschieten van de wederpartij in de nakoming van zijn verplichtingen, zoals vorderingen tot het betalen van schadevergoeding, buitengerechtelijke incassokosten, rente en eventuele boetes.
  3. 8.3. Zolang op de geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag de wederpartij de zaken niet op enige wijze verpanden of de zaken door middel van pandlijsten in de (feitelijke) macht van een financier brengen.
  4. 8.4. De wederpartij moet Kozijnen Limburg direct schriftelijk informeren indien derden pretenderen eigendoms- of overige rechten te hebben op de zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust.
  5. 8.5. De wederpartij moet de zaken zolang het eigendomsvoorbehoud hierop rust zorgvuldig en als identificeerbaar eigendom van Kozijnen Limburg bewaren.
  6. 8.6. Indien de wederpartij handelt in strijd met de bepalingen van dit artikel of Kozijnen Limburg een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud, komt aan Kozijnen Limburg en haar werknemers het onherroepelijk recht toe het terrein van de wederpartij te betreden en de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken terug te nemen. Dit geldt onverminderd het recht van Kozijnen Limburg op vergoeding van schade, gederfde winst en rente en het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling, door een schriftelijke verklaring, te ontbinden.

Artikel 9 – Intellectuele eigendomsrechten

  1. 9.1. Kozijnen Limburg is en blijft de rechthebbende van alle intellectuele eigendomsrechten die rusten op, voortkomen uit, verband houden met en/of behoren tot de door Kozijnen Limburg in het kader van de overeenkomst geleverde of vervaardigde werken, zaken, documenten e.d., tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen. De uitoefening van deze rechten is, zowel tijdens als na afloop van de uitvoering van de overeenkomst, uitdrukkelijk en uitsluitend aan Kozijnen Limburg voorbehouden.

Artikel 10 – Garantie

  1. 10.1. Kozijnen Limburg zorgt er voor dat de overeengekomen leveringen en werkzaamheden naar behoren en conform de in haar branche geldende normen worden uitgevoerd, maar geeft ten aanzien van deze leveringen en werkzaamheden nooit een verdergaande garantie dan zoals uitdrukkelijk tussen partijen werd overeengekomen.
  2. 10.2. De door Kozijnen Limburg te verstrekken garantie bedraagt:
    • • Buitenkozijnen: 10 jaar garantie
    • • Buitendeuren: 6 jaar garantie
    • • Binnenkozijnen: 6 jaar garantie
    • • Roosters: 1 jaar garantie
    • • Beglazing: 10 jaar garantie
      De garantie gaat in op de datum van oplevering, doch de maximale termijn van de garantie is opleverdatum + 3 maanden en vervolgens de termijnen zoals hierboven gesteld. De toekenning / acceptatie van een garantieclaim kan alleen worden beoordeeld door Kozijnen Limburg. Indien een klacht ongegrond is, kunnen de gemaakte kosten worden verhaald bij de klachtmelder.
  3. 10.3. Kozijnen Limburg staat gedurende de garantietermijn in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en deugdelijkheid van de geleverde zaken en de verrichte werkzaamheden.
  4. 10.4. Bij het gebruik van de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde bouwmaterialen baseert Kozijnen Limburg zich op de informatie die de fabrikant of leverancier van deze bouwmaterialen verstrekt over de eigenschappen hiervan. Indien voor de geleverde bouwmaterialen door de fabrikant of leverancier een garantie is afgegeven, zal die garantie op gelijke wijze tussen partijen gelden. Kozijnen Limburg zal de wederpartij hierover informeren.
  5. 10.5. Indien het doel/de bestemming waarvoor de wederpartij de zaken wenst te bewerken, verwerken of gebruiken afwijkt van het gebruikelijke doel/de gebruikelijke bestemming van deze zaken, garandeert Kozijnen Limburg slechts dat de zaken geschikt zijn voor dit doel/deze bestemming indien hij dit schriftelijk aan de wederpartij heeft bevestigd.
  6. 10.6. Geen beroep op de garantie is mogelijk, zolang de wederpartij de voor de zaken overeengekomen prijs en/of de voor de werkzaamheden overeengekomen vergoeding nog niet heeft voldaan.
  7. 10.7. De garantieverplichting vervalt bij onoordeelkundig gebruik, onjuiste behandeling en wanneer de technische aanwijzingen betreffende het gebruik niet in acht worden genomen of wanneer eigen materiaal door de wederpartij is aangeleverd.
  8. 10.8. Bij een terecht beroep op de garantie zal Kozijnen Limburg – naar haar keuze – kosteloos zorg dragen voor herstel of vervanging van de zaken, het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel voor terugbetaling van of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding. Indien er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het in deze algemene voorwaarden opgenomen aansprakelijkheidsartikelen.
  9. 10.9. In afwijking van het vorige lid, heeft de consument de keuze tussen herstel of vervanging van de zaken respectievelijk het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden, tenzij dit in redelijkheid niet kan worden gevergd van Kozijnen Limburg. In plaats daarvan mag de consument de overeenkomst altijd bij schriftelijke verklaring ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding verlangen.

Artikel 11 – Klachtplicht

  1. 11.1. Klachten over de verrichte werkzaamheden of het werk dienen door wederpartij binnen 7 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na de betreffende factuurdatum schriftelijk en gemotiveerd te worden gemeld aan Kozijnen Limburg. De wederpartij die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, dient klachten die bij (op)levering redelijkerwijs niet zichtbaar waren, binnen een maand na ontdekking aan Kozijnen Limburg te melden.
  2. 11.2. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Kozijnen Limburg in staat is adequaat te reageren. De wedepartij dient Kozijnen Limburg in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
  3. 11.3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal Kozijnen Limburg slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 14.
  4. 11.4. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten integraal voor rekening van de wederpartij.
  5. 11.5. Klachten schorten de betalingsverplichting van de wederpartij niet op.
  6. 11.6. Geringe afwijkingen in kleur, glans, afmetingen, kunnen geen reden van een klacht vormen.

Artikel 12 – Retentierecht

  1. 12.1. Kozijnen Limburg heeft het recht een retentierecht uit te oefenen en in dit kader de (verdere) oplevering van het werk op te schorten en/of de wederpartij de toegang tot het werk te ontzeggen indien en gedurende de periode dat:
    • a) de wederpartij de kosten van de werkzaamheden aan het werk niet of niet volledig heeft voldaan;
    • b) de wederpartij de kosten van eerdere door Kozijnen Limburg verrichte werkzaamheden aan het werk niet of niet volledig heeft betaald;
    • c) de wederpartij andere opeisbare vorderingen die voortvloeien uit de contractuele relatie met Kozijnen Limburg niet of niet volledig heeft betaald.
  2. 12.2. Kozijnen Limburg is niet aansprakelijk voor eventuele schade – van welke aard dan ook – die voortvloeit uit het door haar uitgeoefende retentierecht.

Artikel 13 – Faillissement, beschikkingsonbevoegdheid e.d.

  1. 13.1. Kozijnen Limburg heeft altijd het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling door een schriftelijke verklaring aan de wederpartij te ontbinden op het tijdstip waarop de wederpartij:
    • a) in staat van faillissement wordt verklaard of een aanvraag tot zijn faillissement is gedaan;
    • b) (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
    • c) door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
    • d) onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
    • e) anderszins de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot diens vermogen of delen ervan verliest.
  2. 13.2. De wederpartij moet de curator of bewindvoerder altijd op de hoogte stellen van de (inhoud van de) overeenkomst en deze algemene voorwaarden.

Artikel 14 – Aansprakelijkheid

  1. 14.1. Buiten de expliciet overeengekomen garanties of door Kozijnen Limburg gegarandeerde resultaten of kwaliteitseisen aanvaardt Kozijnen Limburg geen enkele aansprakelijkheid.
  2. 14.2. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid is Kozijnen Limburg alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid van Kozijnen Limburg voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, vertragingsschade en/of personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
  3. 14.3. Indien Kozijnen Limburg aansprakelijk is voor door de wederpartij geleden schade, is de schadevergoedingsplicht van Kozijnen Limburg altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat door haar assuradeur in het voorkomende geval wordt uitgekeerd. Indien de assuradeur niet uitkeert of de schade niet onder een door Kozijnen Limburg gesloten verzekering valt, is de schadevergoedingsplicht van Kozijnen Limburg beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken of de verrichte werkzaamheden.
  4. 14.4. De wederpartij moet Kozijnen Limburg uiterlijk binnen 6 maanden nadat hij bekend is geworden met of bekend had kunnen zijn met de door hem geleden schade hiervoor aanspreken.
  5. 14.5. In afwijking van het vorige lid geldt voor de consument een termijn van 1 jaar.
  6. 14.6. Indien Kozijnen Limburg haar werkzaamheden of leveringen moet verrichten aan de hand van door of namens de wederpartij verstrekte documenten, is de Kozijnen Limburg niet verantwoordelijk voor de inhoud, juistheid en volledigheid van deze documenten.
  7. 14.7. Als de wederpartij bouwmaterialen en/of onderdelen voor verdere verwerking of montage beschikbaar stelt, is Kozijnen Limburg verantwoordelijk voor een correcte verwerking respectievelijk montage, maar niet voor de deugdelijkheid van de materialen of onderdelen zelf.
  8. 14.8. Kozijnen Limburg is nooit aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door of namens de wederpartij uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.
  9. 14.9. Kozijnen Limburg is nimmer aansprakelijk en de wederpartij kan geen beroep doen op de toepasselijke garantie indien de schade is ontstaan:
    • door ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met de bestemming van het geleverde of de door of namens Kozijnen Limburg verstrekte instructies, adviezen , gebruiksaanwijzingen e.d.;
    • door ondeskundige bewaring (opslag) van de geleverde zaken;
    • door fouten of onvolledigheden in de door of namens de wederpartij aan Kozijnen Limburg verstrekte of voorgeschreven informatie, documenten of materialen;
    • door aanwijzingen of instructies van of namens de wederpartij;
    • als gevolg van de keuze van de wederpartij die afwijkt van wat Kozijnen Limburg adviseerde en/of gebruikelijk is;
    • door de keuze die de wederpartij ten aanzien van de te leveren zaken heeft gemaakt;
    • door normale slijtage, erosie of corrosie;
    • door veroudering en/of aantasting van de zaken door van buiten komende invloeden anders dan invloeden waartegen de zaken normaliter bestand zouden moeten zijn;
    • doordat door of namens de wederpartij reparaties of overige werkzaamheden of bewerkingen aan het geleverde zijn uitgevoerd, zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van Kozijnen Limburg.
  10. 14.10. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van Kozijnen Limburg of het leidinggevend personeel op directieniveau of indien dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen zich hiertegen verzetten.
  11. 14.11. Kozijnen Limburg heeft te allen tijde het recht een schade van de wederpartij te repareren en dient hiertoe in de gelegenheid te worden gesteld anders vervalt de aansprakelijkheidsstelling en daarmee de schadeloosstelling.

Artikel 15 – Overmacht

  1. 15.1. Indien Kozijnen Limburg haar verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een niet toe te rekenen oorzaak, waaronder begrepen maar daartoe niet beperkt: oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, oproer, onlusten, terrorisme, werkstaking, pandemie, bedrijfsbezetting, uitsluiting, brand, milieu- en waterschade, overstroming, overheidsmaatregelen, storingen in de levering van energie en bedrijfsbenodigdheden, arbeidsongeschiktheid, storingen in het computernetwerk en overige gebeurtenissen welke kunnen leiden tot stagnatie in de geregelde gang van zaken binnen een kantoor en die niet in redelijkheid voor rekening of risico komen van Kozijnen Limburg, worden die verplichtingen opgeschort tot het moment dat Kozijnen Limburg alsnog in staat is op de overeengekomen wijze na te komen, zonder dat Kozijnen Limburg in verzuim raakt ten aanzien van de nakoming van haar verplichtingen en zonder dat zij tot enige schadevergoeding kan worden gehouden.
  2. 15.2. Overmacht geeft Kozijnen Limburg het recht hetzij de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, hetzij de uitvoering van haar verplichtingen op te schorten, zonder tot schadevergoeding gehouden te zijn. Ter zake van het reeds uitgevoerde gedeelte van de overeenkomst blijft de wederpartij tot betaling verplicht.

Artikel 16 – Partiële nietigheid

  1. 16.1. Indien een of meerdere bepalingen uit de overeenkomst en/of algemene voorwaarden met de wederpartij niet of niet geheel rechtsgeldig zijn, blijven de overige bepalingen volledig in stand.

Artikel 17 – Geschillen / toepasselijk recht / bevoegde rechter

  1. 17.1. Op alle aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. 17.2. Alle geschillen, die ontstaan naar aanleiding van de tussen wederpartij en Kozijnen Limburg gesloten overeenkomst dan wel van nadere overeenkomsten, die daarvan het gevolg mochten zijn, zullen worden beslecht door de Rechtbank Limburg, locatie Roermond zulks met in achtneming van de regels omtrent de absolute competentie.
  3. 17.3. De consument mag er altijd voor kiezen het geschil voor te leggen aan de wettelijk bevoegde rechter, mits hij deze keuze tijdig kenbaar maakt aan Kozijnen Limburg. Met tijdig wordt hier bedoeld: binnen één maand nadat Kozijnen Limburg schriftelijk aan de consument heeft meegedeeld het geschil te willen voorleggen aan de rechter van zijn vestigingsplaats.